Z czego mogą wynikać problemy w nauce u małych dzieci?
Problemy z koncentracją, trudności w zapamiętywaniu informacji, niechęć do nauki czy nadmierna pobudliwość to sygnały, które mogą budzić niepokój rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Choć często są one zrzucane na „etap rozwoju”, warto przyjrzeć się im bliżej – szczególnie pod kątem przetwarzania bodźców zmysłowych. Coraz więcej specjalistów wskazuje, że właśnie zaburzenia integracji sensorycznej mogą być ukrytą przyczyną trudności w nauce.
Jak integracja sensoryczna wpływa na uczenie się?
Integracja sensoryczna to zdolność do prawidłowego odbierania, interpretowania i reagowania na bodźce pochodzące z otoczenia oraz własnego ciała. Jeśli ten proces nie przebiega prawidłowo, dziecko może mieć kłopoty z koncentracją, planowaniem ruchów, koordynacją, a także z relacjami społecznymi. Przykładowo:
- Zaburzenia w zakresie zmysłu dotyku mogą powodować nadwrażliwość lub unikanie kontaktu z materiałami używanymi w szkole.
- Trudności w przetwarzaniu bodźców słuchowych wpływają na rozumienie poleceń i naukę czytania.
- Zaburzona koordynacja ruchowa przekłada się na problemy z pisaniem czy manipulowaniem przyborami szkolnymi.
Dzieci, które nie otrzymają odpowiedniego wsparcia, mogą borykać się z frustracją, spadkiem motywacji i obniżoną samooceną.
Integracja sensoryczna– jak działa terapia?
W gabinecie Pani Cioci Sensorycznej terapia dostosowywana jest indywidualnie do potrzeb dziecka. Proces terapeutyczny poprzedzony jest szczegółową diagnozą, na którą składają się:
- wywiad z rodzicem,
- obserwacja dziecka podczas dwóch spotkań,
- omówienie wyników i rekomendacje terapeutyczne.
Zajęcia są prowadzone w przyjaznej atmosferze i bazują na zabawie – dziecko wykonuje zadania z użyciem różnorodnych pomocy, które pobudzają układ nerwowy i wspomagają jego prawidłowy rozwój. Dzięki terapii poprawiają się nie tylko funkcje poznawcze, ale też zdolności ruchowe, orientacja przestrzenna, koncentracja i umiejętności społeczne. Gabinet Pani Cioci Sensorycznej znajduje się w Wyszkowie, jednak terapia z zakresu integracji sensorycznej skierowana jest również do dzieci z Nowego Dworu Mazowieckiego, Wołomina i okolic.
Kiedy warto zgłosić się do terapeuty SI?
Rozważ terapię integracji sensorycznej, jeśli Twoje dziecko:
- ma trudności z koncentracją lub nauką czytania i pisania,
- wykazuje nadwrażliwość na dźwięki, zapachy, faktury,
- ma problemy z równowagą, koordynacją lub planowaniem ruchu,
- jest zbyt pobudliwe lub wycofane w grupie rówieśniczej,
- często się frustruje lub ma trudności z wyrażaniem emocji.
Podsumowując, problemy w nauce u małych dzieci nie zawsze wynikają z lenistwa czy braku motywacji. Często ich źródłem są niewidoczne gołym okiem trudności w przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Integracja sensoryczna to skuteczne i bezpieczne wsparcie rozwoju Twojego dziecka.