Z czego mogą wynikać problemy w nauce u małych dzieci?

Problemy z koncentracją, trudności w zapamiętywaniu informacji, niechęć do nauki czy nadmierna pobudliwość to sygnały, które mogą budzić niepokój rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Choć często są one zrzucane na „etap rozwoju”, warto przyjrzeć się im bliżej – szczególnie pod kątem przetwarzania bodźców zmysłowych. Coraz więcej specjalistów wskazuje, że właśnie zaburzenia integracji sensorycznej mogą być ukrytą przyczyną trudności w nauce.

Jak integracja sensoryczna wpływa na uczenie się?

Integracja sensoryczna to zdolność do prawidłowego odbierania, interpretowania i reagowania na bodźce pochodzące z otoczenia oraz własnego ciała. Jeśli ten proces nie przebiega prawidłowo, dziecko może mieć kłopoty z koncentracją, planowaniem ruchów, koordynacją, a także z relacjami społecznymi. Przykładowo:

  • Zaburzenia w zakresie zmysłu dotyku mogą powodować nadwrażliwość lub unikanie kontaktu z materiałami używanymi w szkole.
  • Trudności w przetwarzaniu bodźców słuchowych wpływają na rozumienie poleceń i naukę czytania.
  • Zaburzona koordynacja ruchowa przekłada się na problemy z pisaniem czy manipulowaniem przyborami szkolnymi.

Dzieci, które nie otrzymają odpowiedniego wsparcia, mogą borykać się z frustracją, spadkiem motywacji i obniżoną samooceną.

Integracja sensoryczna– jak działa terapia?

W gabinecie Pani Cioci Sensorycznej terapia dostosowywana jest indywidualnie do potrzeb dziecka. Proces terapeutyczny poprzedzony jest szczegółową diagnozą, na którą składają się:

  • wywiad z rodzicem,
  • obserwacja dziecka podczas dwóch spotkań,
  • omówienie wyników i rekomendacje terapeutyczne.

Zajęcia są prowadzone w przyjaznej atmosferze i bazują na zabawie – dziecko wykonuje zadania z użyciem różnorodnych pomocy, które pobudzają układ nerwowy i wspomagają jego prawidłowy rozwój. Dzięki terapii poprawiają się nie tylko funkcje poznawcze, ale też zdolności ruchowe, orientacja przestrzenna, koncentracja i umiejętności społeczne. Gabinet Pani Cioci Sensorycznej znajduje się w Wyszkowie, jednak terapia z zakresu integracji sensorycznej skierowana jest również do dzieci z Nowego Dworu Mazowieckiego, Wołomina i okolic.

Kiedy warto zgłosić się do terapeuty SI?

Rozważ terapię integracji sensorycznej, jeśli Twoje dziecko:

  • ma trudności z koncentracją lub nauką czytania i pisania,
  • wykazuje nadwrażliwość na dźwięki, zapachy, faktury,
  • ma problemy z równowagą, koordynacją lub planowaniem ruchu,
  • jest zbyt pobudliwe lub wycofane w grupie rówieśniczej,
  • często się frustruje lub ma trudności z wyrażaniem emocji.

Podsumowując, problemy w nauce u małych dzieci nie zawsze wynikają z lenistwa czy braku motywacji. Często ich źródłem są niewidoczne gołym okiem trudności w przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Integracja sensoryczna to skuteczne i bezpieczne wsparcie rozwoju Twojego dziecka.